X
تبلیغات
تجارت الکترونیک در ایران - تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در ایران

مرجعی برای تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی شما

تاریخچه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یک مفهوم جدید نیست و استفاده از فناوریهای الکترونیکی در انجام امور بازرگانی و تجاری  به سالها قبل باز مي گردد .يك عقيده اين است كه اولين داد و ستدي كه توسط تلفن و يا فاكس انجام گرفت ، اولين داد و ستد به شكل تجارت الكترونيكي بوده است . اما تجارت الكترونيك به شيوه امروزي در دهه 60 ميلادي و بر مبناي « مبادله الكترونيك داده ها » EDI ، يعني تبادل الكترونيك اسناد استاندارد شده از يك رايانه به رايانه ديگر ، شكل گرفت. مبادله الكترونيك اطلاعات زمينه انتقال الكترونيكي اسناد تجاري را براي شركت ها فراهم نمود . مبادله الكترونيك داده ها سبب كاهش استفاده از كاغذ و سرعت بخشيدن به فرايند انتقال پيام در مبادلات تجاري گرديد و كم كم در تمامي فرايندهاي تجاري سازمانها نفوذ كرد و به مرور زمان با ارتقاي كارايي اين فرايندها ، به عنوان يكي از بخش هاي لاينفك تجارت درآمد .

با گذشت زمان و پديد آمدن ابزارهاي ذخيره ، بازاريابي و پردازش داده ها و دسترسي عامه مردم و سازمان ها و همچنين پيشرفت فناوري هاي مخابراتي و شبكه هاي كامپيوتري ، فرصتي پديد آمد كه بازيگران صحنه تجارت آن را بسيار سودمند يافتند .

پروژه پیاده سازی  EDI سنگین و  بسيار هزینه بر بود، نیاز به سرمایه گذاری بسیار براي آموزش پرسنل و تهیه بسترهای لازم داشت. لذا عموم کاربران آن را ، شرکتهای بزرگ مالی ، بانکها و گاهی شرکتهای بزرگ صنعتی تشکیل می دادند .

با پيشرفت غيرمنتظره اينترنت در سال 1972 ميلادي و توسعه فناوري جديد آرپانت پست الكترونيك براي اولين بار  مورد استفاده قرار گرفت. اين پديده منجر به طرح نسخه جديدي از پروتكل انتقال داده به نام « پروتكل كنترل انتقال / پروتكل اينترنت » شد .

( آرپا(ARPA) يا آژانس پروژه هاي تحقيقاتي پيشرفته توسط وزارت دفاع امريكا در واكنش به پرتاب نخستين ماهواره يعني اسپوتنيک توسط اتحاد جماهير شوروي سابق تشكيل گرديد. يکي از پروژه هاي مهم اين آژانس تامين ارتباطات در زمان جنگ جهاني بود. در اواخر سال 1960 اولين شبکه کامپيوتري بين چهار کامپيوتر که دو تاي آنها در دانشگاه MIT، يکي در دانشگاه کاليفرنيا و ديگري در مرکز تحقيقاتي استنفورد قرار داشتند، با سرمايه گذاري آرپا راه اندازي شد. كه آن را آرپانت نام گذاري كردند. )

امروزه به لطف كاهش چشمگير قيمت سخت افزارها و انعطاف پذيري و سازگاري استانداردهاي نرم افزاري ، امكان مبادله اطلاعات در سطح جهان با هزينه هاي اندك براي عامه مردم فراهم شده است . مبناي اصلي و بنيادي تجارت الكترونيك به بيان ساده نيز همين دسترسي سريع ، ارزان و آسان به اطلاعات براي انجام داد و ستد از طريق اينترنت است .

به طور كلي ، روند پيدايش و شكل گيري تجارت الكترونيك به 5 مرحله قابل تقسيم بندي است :

مرحله اول – پيدايش شبكه هاي خصوصي : همانگونه كه در بالا اشاره گرديد اولين گام در پيدايش تجارت الكترونيك در دهه 60 و 70 ميلادي و توسط برخي از دولت ها و تاجران بزرگ بين المللي كه مي كوشيدند تا تبادل اطلاعات و امنيت مربوط به آن را توسعه بخشند ، برداشته شد . در اين راستا ، مبادله الكترونيك داده ها كه در محدوده شبكه هاي خصوصي و محدود انجام مي گرفت ، به عنوان بستر و استاندارد اوليه براي نسل اول تجارت الكترونيك مورد استفاده قرار گرفت . البته در آن مرحله هزينه بالا و پيچيده بودن سيستم ، مانع گسترش آن شد و تنها تعداد كمي از سازمان ها ، نظير شركت هاي مالي از آن استفاده مي كردند .

مرحله دوم – پيدايش پست الكترونيك و چت : اين مرحله نسل اول مخابره اخبار همچون پست الكترونيك و چت كردن به وجود آمد . در اين مرحله استفاده از وب در ميان دانشگاهيان و اعضا مراكز علمي و تحقيقاتي و آموزشي رواج يافت.

مرحله سوم – ظهور مرورگرها : در سال 1995 ميلادي كه ظهور مرورگرها در وب براساس پروتكل انتقال فوق متن به وقوع پيوست و ايجاد صفحات ميزبان به عنوان يكي از ضروري ترين بخش هاي سايت هاي وب در اين سال انجام گرفت ، به عنوان مرحله سوم پيدايش تجارت الكترونيك به شمار مي رود .

مرحله چهارم – شروع فعاليت سايت هاي خرده فروشي : در 26اکتبر 1993،بیل کلینتون ریس جمهور امریکا ،با امضاء یک دستورالعمل دولت فدرال را موظف کرد که در کمترین زمان ممکن،تجارت الکترونیکی را برای خرید و فروش کالا ها در سطح امریکا به شکلی عملی درآورد.
طبق این دستورالعمل ،چهار مرحله برای راه اندازی تجارت الکترونیکی تعیین شد:
1.تا قبل از مارس 1994،باید ساختار و معماری یک تجارت الکترونیکی که قابل استفاده در سطح ایالات متحده باشد،تعیین گردد.

2.تاقبل از سپتامبر 1994، یک تجارت الکترونیکی اولیه که دولت فدرال و تولیدکنندگان خصوصی را قادر به تبادل اطلاعات مربوط به خریدها و قیمت محصولات می کند به طور عملی در سطح کشور پیاده شود.

3.تا قبل از جولای 1995،یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی پیاده شود که قابلیت تبادل پول الکترونیکی و استفاده از بانکهای اطلاعاتی را دارا باشد.

4.تا قبل از ژانویه 1997 یک سیستم کامل تجارت الکترونیکی با تمام قابلیتهای ممکن در سطح کشور پیاده شود.

به اين ترتيب از اواسط دهه 1990 اولين سايت هاي خرده فروشي در تجارت الكترونيك به نام سايت هاي دات كام فعاليت خود را براي انجام معاملات اقتصادي كوچك شروع كردند . فعاليت هاي اين سايت ها و نتايج حاصل از آنها ، شركت هاي بزرگ تر را تشويق نمود تا وارد عرصه تجارت الكترونيك شوند و محصولات و خدمات خود را بر روي وب عرضه كنند . اين مرحله اولين قدم براي توسعه واقعي تجارت الكترونيك قلمداد مي گردد .

مرحله پنجم – تعريف مدل هاي تجارت الكترونيك : اواخر دهه 1990 ميلادي زمان آغاز اين مرحله مي باشد كه طي آن ، تجار بزرگ و سازمان ها دريافتند كه تجارت الكترونيك به صورت مدل تجارت – تجارت همانند مدل تجارت – مصرف كننده مي تواند فعال شده و مورد استفاده قرار گيرد .

به اين ترتيب وب به عنوان جايگاه اصلي براي نسل اوليه بازارهاي حراجي ، معاملات تجارت – تجارت و همچنين تجارت با مصرف كننده معرفي و مورد استفاده قرار گرفت .

+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم مهر 1389ساعت 11:42  توسط مهدی کفیل  |